لیست دانشگاه های ایران در رتبه بندی موضوعی ۲۰۱۹ کیو اس در ۱۳ حوزه موضوعی: محمدجواد دهقانی

محمدجواد دهقانی

حضور رو به رشد دانشگاه های ایرانی در رتبه بندی جهانی «کیو اس»/ رتبه دانشگاه های ایران در ۱۳ حیطه موضوعی در سال ۲۰۱۹: محمدجواد دهقانی سرپرست ISC

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: بر اساس رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۹ پایگاه کیو اس ۸ دانشگاه کشور در ۱۳ حوزه موضوعی این رتبه بندی حضور دارند.

وی افزود: رتبه بندی کیو اس یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می‌گیرد.

دهقانی با بیان اینکه یکی از رتبه بند‌های مهمی که این پایگاه به صورت سالانه انجام می‌دهد ارزیابی و سنجش دانشگاه‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف است، افزود: این رتبه بندی بر اساس چهار شاخص بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استناد‌ها به ازای هر مقاله و h-index صورت می‌پذیرد و این شاخص‌ها هر کدام با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، برای معرفی بهترین دانشگاه‌ها مشخص می‌شوند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی موضوعی کیو اس از طریق پایگاه استنادی اسکوپوس و بخش دیگر از اطلاعات حاصل از نظرسنجی‌ها به دست می‌آید.

دهقانی اظهارداشت: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۹ میلادی دانشگاه‌های برتر دنیا را در ۴۸ حوزه موضوعی در قالب ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است.

وی افزود: در رتبه بندی که در ۵ حیطه علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی صورت پذیرفته است، دانشگاه‌های صنعتی شریف مهندسی و فناوری، دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشگاه علوم پزشکی تهران پزشکی و علوم زیستی و دانشگاه صنعتی شریف علوم طبیعی در سه حیطه مهندسی- فناوری، علوم زیستی_پزشکی و علوم طبیعی دارای رتبه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا شده اند.

سرپرست ISC گفت: در رتبه بندی حوزه‌های موضوعی سال ۲۰۱۹ کیو اس، دانشگاه‌های ایران عملکرد مطلوبی از خود نشان دادند به نحوی که در سال ۲۰۱۶، دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاه از ایران بود که در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰_ ۲۵۱ قرار گرفت.

وی افزود: حضور دانشگاه‌های ایران در سال ۲۰۱۷ از یک حوزه به ۸ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز؛ مهندسی عمران و سازه؛ مهندسی برق و الکترونیک؛ مهندسی مکانیک؛ کشاورزی و جنگلداری؛ پزشکی؛ داروسازی و شیمی ارتقا یافت و در سال ۲۰۱۸، حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رتبه بندی موضوعی به ۹ حوزه موضوعی ارتقا یافت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *