دانشگاه های پاکستان در میان دانشگاه های برتر دنیا

دانشگاه های برتر دنیا

کشور جمهوری اسلامی پاکستان به علت طبیعت زیبا و مردمان مهمان نواز از یک سو و وجود دانشگاه های برتر دنیا از سوی دیگر، مقصد تحصیل بسیاری از دانشجویان ملی و بین المللی می باشد.

به عنوان یک شاخص جهانی، موسسه رتبه‌بندي انگليسي QS، از سال 2009، دانشگاه‌ هاي برتر آسيا را معرفي مي ‌نمايد. در اين رتبه ‌بندي، دانشگاه ‌هاي آسيا، با استفاده از استانداردهای بین المللی با يكديگر مقايسه شده و دانشگاه های برتر دنیا معرفي مي ‌شوند. هر ساله در این رتبه بندی نام چندین دانشگاه پاکستانی به چشم می خورد.

دانشگاه ملی علوم و فناوری (Nust) اسلام آباد و دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS) در رتبه بندی 100 دانشگاه برتر آسیا بر اساس نظام رتبه بندی QS آسیا در سال 2019، قرار گرفته اند. هر دو دانشگاه Nust و LUMS، رتبه خود را در سال جاری بهبود داده اند و نام آن ها در لیست 100 دانشگاه برتر دنیا ذکر شده است. در این لیست 500 دانشگاه آسیایی وجود دارد.

جایگاه دانشگاه ملی علوم و فناوری (Nust) از رتبه 112 در سال گذشته به 87 در سال 2019 ارتقا یافت، در حالی که دانشگاه علوم مدیریت لاهور (LUMS)، که در سال گذشته در رتبه 103 قرار داشت، در رتبه بندی جدید در جایگاه 95 قرار گرفت.

دانشگاه NUST، جوان ترین دانشگاه برتر پاکستان که همکاری های بین المللی آن، جهان را شگفت زده کرد. دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد نیز که در سال گذشته در جایگاه 133 بود، رتبه بندی خود را بهبود بخشید و در لیست 2019 در رتبه 109 قرار گرفت. نام دانشگاه کراچی نیز در گروه 251تا 260 دیده می شود.

23 دانشگاه دیگر پاکستان نیز در بین 500 دانشگاه برتر دنیا و هفت دانشگاه در 300 دانشگاه برتر آسیا دسته بندی شده اند.

لازم به ذکر است در سال 2017، کالج کسب و کار Sullman Dawood (SDSB) در LUMS در رتبه 300 کالج کسب و کار برتر در جهان توسط سازمان رتبه بندی بریتانیا QS قرار گرفت.

دانشگاه های برتر آسیایی در نظام QS

هر ساله نظام QS، دانشگاه های برتر دنیا را بر اساس شاخص های اصلی: بررسی شهرت دانشگاه (۳۰ درصد)، ارزیابی کارفرمایان (۱۰ درصد)، نسبت عضو هیات علمی به دانشجو (۲۰ درصد)، ارجاعات علمی اعضای هیات علمی (۱۵ درصد)، دانشجویان بین‌ المللی (۲.۵ درصد)، هیات علمی بین ‌المللی (۲.۵ درصد)، نسبت تبادلات دانشجویی در سطح داخلی ( ۲.۵ درصد) و نسبت تبادلات دانشجویی در سطح بین المللی ( ۲.۵ درصد) دسته بندی می ‌کند.

10 دانشگاه برتر دنیا در فهرست آسیایی عبارتند از:

1. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) 2. دانشگاه هنگ کنگ، چین 3. دانشگاه تکنولوژی Nanyang، سنگاپور (NTU) 4. دانشگاه Tsinghua، چین 5. دانشگاه پکینگ، چین 6. دانشگاه فودان، چین 7. دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ، چین 8. KAIST – موسسه پیشرفته علم و فناوری کره، کره جنوبی 9. دانشگاه چینی هنگ کنگ (CUHK) 10. دانشگاه ملی سئول، کره جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *