به زودی بندر گوادر پاکستان به دوبی دوم تبدیل می‌شود: استاد مطالعات شرق آسیای دانشگاه تهران

بندر گوادر پاکستان

بهزاد شاهنده روز یکشنبه در کنفرانس تخصصی یک کمربند- یک راه اضافه کرد: چینی‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی در بندر گوادر کرده‌اند و به زودی بندر گوادر پاکستان به دوبی دوم تبدیل می‌شود؛ این در حالی است که اکنون صدها جرثقیل تخلیه و بارگیری کالا در این بندر فعال بوده و کالاهای صادراتی و وارداتی چین را جابجا می کنند.

وی روابط سیاسی- اقتصادی چین و پاکستان را بسیار عمیق و استراتژیک دانست و افزود: چینی‌ها به پاکستان به عنوان شریک و دوستی برای تمام فصول می نگرند.

استاد مطالعات شرق آسیای دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، درباره پروژه یک کمربند- یک راه اظهار داشت: قرار نبود این پروژه در ابتدا به عنوان سیاست راهبری این کشور باشد؛ اما ناگهان از سال ۲۰۱۵ چینی‌ها آن را جدی گرفتند و اکنون به پروژه اصلی رئیس جمهوری چین تبدیل شده است.

به گفته این مدرس دانشگاه تهران، چینی‌ها دو سده مهم را در برنامه ریزی خود دارند؛ نخست سال ۲۰۲۱ میلادی به عنوان صدمین سال تأسیس حزب خلق چین در شهر شانگهای که قرار است چین در این سال، کشور نسبتا پیشرفته‌ای باشد و سده دوم، سال ۲۰۴۹ و صدمین سالگرد بنیانگذاری جمهوری خلق چین و انقلاب در این کشور است که قرار بر این شده تا چین در این سال به یک ابرقدرت تبدیل شود.

وی تولید ناخالص داخلی چین را همراه با قدرت خرید در این کشور ۲۷ تریلیون دلار عنوان و اظهار داشت: این رقم بسیار بالا است؛ چراکه آمریکا اکنون ۱۸ تریلیون دلار جی دی پی (تولید ناخالص داخلی) دارد؛ مجموع GDP و قدرت خرید در آمریکا بیشتر از چین است که نشان دهنده رقابت شدید این دو کشور بر سر ابرقدرت شدن در دنیا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سرمایه گذاری چینی‌ها در پروژه یک کمربند- یک راه با محوریت بندر گوادر پاکستان برای تأسیس صندوق اعتبارات این پروژه را ۴۰ میلیارد دلار و سرمایه‌گذاری آنها برای ایجاد بانک توسعه زیرساخت‌های آسیایی را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و یادآور شد: چینی‌ها اکنون سرمایه گذاری هنگفتی در پاکستان کرده اند که اگر پاکستانی‌ها بتوانند بر مشکلات داخلی خود فائق آیند، آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد این کشور خواهد بود.

به گفته این پژوهشگر شرق آسیا، تاکنون ۱۲۶ کشور و ۲۹ سازمان بین المللی به عضویت پروژه یک کمربند یک راه درآمده‌اند و دو اجلاس جهانی در سطح سران کشورهای مطرح دنیا برای این پروژه برگزار شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: ضمن اینکه کشورهای حوزه این پروژه تاکنون ۶ تریلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ایجاد ۲۵۰ هزار شغل برای چین را در پی داشته است.

وی گفت:همچنین چینی‌ها با ۱۷۳ کشور سند همکاری در راستای اجرای پروژه یک کمربند یک راه به امضا رسانده‌اند که نشان دهنده اهمیت زیاد این پروژه برای آنهاست.

One thought on “به زودی بندر گوادر پاکستان به دوبی دوم تبدیل می‌شود: استاد مطالعات شرق آسیای دانشگاه تهران

  1. هدف اجاره بندر گوادر انتقال زیرزمینی و حفر تونل ۱۰۰۰کیلومتری از عمق خاک ایران در قرارداد ۲۵ساله با ایران است.کل طرحتان معاهده چین با ایران به این دلیل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *