سوپر موشاک، هواپیمای ساخت پاکستانی – PAC Super Mushshak

سوپر موشاک پاکستانی (PAC Super Mushshak)، «Proficient»  یک هواپیمای ساخت پاکستانی آموزشی ترابری است که یکی از پیشرفته ترین Mushchak MFI-17  می باشد.

این هواپیمای ساخت پاکستانی طراحی شده و در حال ساخت در کارخانه تولید هواپیما (AMF)، مجتمع حمل و نقل هوایی پاکستان، Kamra، پاکستان است.

در واقعMFI-15 Safari  و MFI-17 Supporter از سازگاری Saab از MFI-9 Junior برای آموزش پایه برای اپراتورهای مدنی و نظامی ایجاد شده است. در سال 1968، MFI-15 ، بر اساس MFI-9  اما با برخی از تغییرات طراحی شده، شروع به کار کرد. اصلی ترین تغییرات در مدل Saab اولین نمونه اولیه MFI-15 موتور پیستونی Lycoming IO-320 120 کیلو وات (160 اسب بخار) بود. همانند MFI-9، MFI-15  دارای مچ دست غیرمعمول، مجهز به مچ دست و اندکی جلو و عقب و همچنین دید کلی در اطراف است. نمونه اولیه اولین پرواز خود را در تاریخ 11 ژوئن 1969 انجام داد. تست های بعدی MFI-15  باعث شد موتور IO-360 قوی تر شود، در حالی که دم افقی برای جلوگیری از آسیب دیدگی آن ها از بین رفت. اولین پرواز این  مدل اصلاح شده در فوریه سال 1971 بود.

MFI-15 Safari  پس از تولید، فروخته شد، اما سیرالئون و نروژ برای آموزش خلبان نظامی آن را خریداری کردند. به منظور ارتقاء آن در بازار نظامی  Safari، MFI-17 Supporter  را توسعه داد، که دارای شش نقطه پایه زیرین برای تسلیحات سبک و تمرین بود، آموزش و توانایی های COIN سبک را فراهم می کرد. اولین پرواز در تاریخ 6 ژوئیه 1972 انجام شد. که برای دانمارک و زامبیا حائز اهمیت بود. تولید در اواخر دهه 1970 به پایان رسید و پس از حدود 250 عدد تولید آنبه پایان رسید، که عمدتا برای مشتریان مدنی ساخته می شد.

در سال 1981، پاکستان تنها حقوق تولید کننده ساپورتر را کسب کرد. توسعه MFI-395 در سال 1995 توسط مدیر عامل محمد یونس آغاز شد. این هواپیما با ارتقاء موتور MFI-17 با موتور 260 اسب بخار پیشرفته، ابزارهای الکتریکی، سیستم کنترل پرواز دوگانه و سیستم تزریق سوخت Bendix RSA ساخته شد.

طرح سوپر مشاک، هواپیمای ساخت پاکستانی

این هواپیما با موتور 260 اسبی آمریکایی، تهویه مطبوع کابین خلبان، وسایل الکتریکی، و آسانسور الکتریکی / دستی و ترمز سرنشین ساخته شده است، این هواپیما برای تطابق با بخش های FAR بخش 23 در مقیاس های معمولی، عملیات و هواپیما طراحی شده است. کابین خلبان یه انازه کافی جا دار است که اجازه می دهد ارتباط بین خلبان و همکار خلبان / ناظر یا بین کارآموز و مربی برقرار باشد.

در ماه مارس 2019، مجتمع حمل و نقل هوایی پاکستان یک نوع سبک سوپرموشک را منتشر کرد. گزارش می شود که این هواپیما قادر به پرتاب موشک های لیزر و ضد تانک است.

پاکستان صادر کننده این هواپیمای ساخت پاکستانی است و بازار منطقه را در دست دارد. در حال حاضر بیش از 10 کشور این هواپیما را خرید میکند و در حال استفاده برای آموزش نظامی هستند.

استفاده کنندگان هواپیمای ساخت پاکستانی

کلمه کلیدی: سوپر موشک، اختراع، کارخانه

به چاپ رسیده در Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *