پروفسور پرویز اقبال چیما به عنوان یک دانشمند پاکستانی و استاد روابط بین الملل در پاکستان شناخته می شود.

پروفسور پرویز اقبال چیما

پروفسور پرویز اقبال چیما در سیلکوت متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را در همان جا به اتمام رساند. بعدا به کالج دولتی لاهور رفت و در آنجا کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ به پایان رساند.

او همچنین در زمینه علوم سیاسی از دانشگاه پنجاب، گواهی تحقیقات صلح و روابط بین الملل از دانشگاه اسلو (نروژ)، دیپلم روابط بین الملل از دانشگاه وین (اتریش)، را کسب کرد. همچنین M. Litt را در مطالعات استراتژیک از دانشگاه ابردین (U.K.)  و  دکتری خود را از دانشگاه قائد اعظم (Quaid-e-Azam University) پاکستان دریافت کرد.

Dr Pervaiz Iqbal Cheema

وی سالیان زیادی به عنوان رئیس، دانشکده مطالعات معاصر، در دانشگاه ملی دفاع (National Defence University) در اسلام آباد خدمت می کرد

نگاهی کوتاه بر زندگی علمی پروفسور پرویز اقبال چیما دانشمند پاکستانی

این دانشمند پاکستانی بیش از 45 سال در داخل کشور (پاکستان) و همچنین در خارج از کشور به عنوان مدرس و محقق بوده است. در داخل پاکستان او در کالج دولتی (لاهور)، کالج اداری پاکستان (لاهور) و دانشگاه قائد اعظم (اسلام آباد) و دانشگاه دفاع ملی (اسلام آباد) و در موسسه تحقیقات سیاست اسلام آباد (اسلام آباد) مشغول به تدریس بوده است.

در خارج از کشور او در زمینه های مختلف به عنوان پژوهشگر، محقق ارشد، محقق مهمان و غیره برای دانشگاه ملی استرالیا (استرالیا)، دانشکده مطالعات پیشرفته بین المللی، دانشگاه جان هاپکینز (ایالات متحده آمریکا)، موسسه مطالعات آسیای جنوب شرقی (سنگاپور)، ACDIS، دانشگاه ایلینوی در اوربانا – شامپین (ایالات متحده آمریکا) فعالیت داشته است.

پروفسور پرویز اقبال چیما یکی از پیشگامان در تاسیس دانشکده روابط بین الملل را در دانشگاه قائد اعظم (Quaid-e-Azam University)، در اسلام آباد بود.

ایشان مقالات پژوهشی بی شماری در زمینه سیاست های بین المللی و ملی به ویژه در مورد منطقه آسیای جنوبی داشته است که در تخصص وی بود.

  دانشمند پاکستانی پروفسور پرویز اقبال چیما همچنین مقالات پژوهشی و کتاب های بسیاری را نوشته است.

این محقق سیاسی همچنین چندین  پایان نامه MPhil و PhD را بر روی موضوعات مختلف نظارت و سرپرستی کرده است.

شهرت این دانشمند پاکستانی به بینش دقیق و تجزیه و تحلیل اش در مورد سیاست های در حال توسعه منطقه ای و بین المللی برمی گردد که آن ها را به سازمان های رسانه ای مختلف ارائه داده است. وی همچنین در بیش از 200 سمینار / کنفرانس، شرکت کرده است و عضو دائمی بسیاری از انجمن های بین المللی و ملی بود.دکتر پرویز اقبال چما همچنین به عنوان عضو هیئت تحریریه و مشاور بسیاری از نشریات علمی، در داخل و خارج از پاکستان خدمت کرده است.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

Dr Pervaiz Iqbal Cheema

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *