ایجاد روده های کوچک از سلول های بنیادی در دانشگاه آقاخان پاکستان

New stem cell study to investigate causes of malnutrition

محققان دانشگاه آقاخان از قدرت سلول های بنیادی برای ایجاد روده های کوچک استفاده می کنند که می تواند بینش جدیدی درباره چگونگی سوتغذیه ایجاد کند.

سو تغذیه یک مشکل عمده سلامت عمومی در کشورهای در حال توسعه است. بر اساس نظرسنجی تغذیه ملی 2018 ، از هر ده کودک زیر پنج سال در پاکستان چهار کودک از کوتاهی قدم رنج می برند در حالی که از هر سه کودک یک کودک کم وزن است.

آزمایشگاه تحقیقاتی دانشگاه آقاخان یکی از آزمایشگاه های با امکانات پیشرفته در جنوب آسیا است و از جمله معدود گزینه های منتخب در جهان است که موفق به رشد آنتروئیدها یا روده کوچک از بافت بیوپسی روده شده اند.

دکتر اقبال و عضو تیم وی دکتر زهرا جمیل در مورد این انتروئیدها در یکی از آزمایشگاه های برجسته جهان در دانشگاه ویرجینیا آموزش دیده اند.

New stem cell study to investigate causes of malnutrition

جنید اقبال در این خصوص گفت: فناوری سلول های بنیادی ما را قادر ساخته است تا با موفقیت ارگانوئیدهای روده یا مینی روده را از بافت کودکان دارای سوتغذیه رشد دهیم.

این یک مدل عالی برای ما فراهم می کند تا آزمایشات ایمنی را برای کشف فرآیندهای بیماری، بررسی عفونت های روده ای و نارسایی واکسن در کودکان سو تغذیه و شناسایی استراتژی های درمانی مختلف برای معکوس کردن اثرات آنتروپاتی محیطی انجام دهیم. این ممکن است احتمال رشد سالم در کودکان ما را افزایش دهد.

بررسی نحوه تکثیر ویروس کرونا در روده توسط محققین دانشگاه آقاخان

دانشکده AKU با همکاری محققان دانشگاه ویرجینیا در توسعه کار خود در زمینه سوتغذیه، اثرات عفونت Covid-19 را بر روی روده افراد داری این مشکل بررسی می کند. این یکی از اولین مطالعات در جهان است.

مطالعات اخیر در مورد ویروس کرونا نشان داده است که گیرنده ACE-2 ، پروتئینی که راهی برای ورود ویروس به سلولهای بدن فراهم می کند ، هم در سیستم تنفسی و هم در روده وجود دارد. این بدان معنی است که ویروس کرونا روده ما را نیز آلوده و در آنجا رشد می کند که می تواند علائم Covid-19 مانند ناراحتی معده را بر اساس آن توضیح دهد.

در این مطالعه محققان پاکستانی طیف وسیعی از انتروئیدهای روده را در معرض ویروس قرار می دهند تا نحوه تکثیر Covid-19 در روده را کشف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *