دستگاه تب‌سنج هوشمند برای سنجش دمای و تشخیص کرونا، در ایران تولید میشود

دستگاه تب‌سنج هوشمند در ایران

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری کرمان، احد ترکستانی دانشجوی دکترای مهندسی مکانیک به همراه مهندس ایمان فلاحت نژاد دو جوان نخبه کرمانی هستند که توانسته‌اند دستگاه تب‌سنج با قابلیت نصب در گیت‌ها، ورودی کارخانجات را تولید کنند که با قرار گرفتن فرد در ۶۰ سانتی‌متری دستگاه به‌صورت خودکار توانایی تشخیص تب بالا را دارد.
ترکستانی در این خصوص گفت: باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تحمیل هزینه بر کشور هم در جهت تأمین مواد ضدعفونی کننده و هم خطر ابتلاء شخص تست گیرنده به بیماری، بر آن شدیم تا با بهره‌گیری از علم رباتیک استفاده از نیروی انسانی را به حداقل برسانیم و هم به صورت هوشمند قابلیت تشخیص بیماری را داشته باشیم که به‌صورت ارسال خودکار اطلاعات به اپراتورهای دستگاه از راه دور، از ورود اشخاص مبتلا به اجتماعات خوداری می‌گردد.

تاکنون دستگاهی با قابلیت و دقت مشابه وارد ایران نشده و دستگاه‌های موجود نیز به‌صورت پرتابل هستند که نیاز به حضور اپراتور مستقیم دارند و همچنین تعدادی گیت‌های ضدعفونی کننده تولید شده‌اند که بسیار هزینه‌بر هستند.

وی افزود: دستگاه تب‌سنج هوشمند به سنسورهای تشخیص دما و فاصله سنج متصل است که در این شرایط تحریم و مشکلات ارزی علاوه بر کمیاب شدن سنسورها، به شدت افزایش قیمت نیز داشته‌اند اما اگر حمایت شویم، می‌توان به‌صورت ارزان‌تر از گیت‌های ضدعفونی در اختیار ادارات دولتی، بانک‌ها، رستوران‌ها و حتی مدارس قرار گیرد و این دستگاه در مکان‌های دیگری همچون معادن و کارخانجات بزرگ تولیدی نیز بسیار قابل استفاده و ضروری است.

ترکستانی ادامه داد: توجه به موضوع مهم شیوع ویروس کرونا و اینکه یکی از راه‌های تشخیص افراد مبتلا، کنترل دمای بدن آنها می‌باشد، ایده تب سنجی از راه درما شکل گرفت، بدین منظور و به دنبال اجرایی کردن این ایده، بعد از تحقیقات و مطالعات بسیاری موفق به تولید یک نمونه اولیه شدیم که توانایی اندازه‌گیری دمای بدن افراد را تا فاصله ۶۰ سانتی متری دارا است.

این دستگاه برای نصب بر روی یک سطح طراحی شده بنابراین نیاز به حضور اپراتور را برطرف نموده است، همچنین این دستگاه توانایی کنترل انواع گیت ورودی، خروجی، دوربین‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری مدار بسته را دارا است و برای نصب در کنار دستگاه کارت ساعت یا تایم‌عکس نیز بسیار مناسب است.

دستگاه تب‌سنج هوشمند ساخته شده به کمک تکنولوژی مادون قرمز دمای بدن را از راه دور (تا حداکثر ۶۰ سانتی متر) اندازه گیری می‌کند، در این دستگاه جهت بهینه سازی مصرف انرژی قابلیت تشخیص فردی پیش‌بینی شده است که در صورت عدم حضور شخص در مقابل آن به حالت خواب موقت می‌رود، در این دستگاه قابلیت اتصال به سایر تجهیزات مانند کنترل کننده‌های ورودی، خروجی و دوربین با انواع پروتکل‌های اتصال تعبیه شده است.

فناور پارک علم و فناوری کرمان گفت: برای معرفی جنبه‌های نوآوری محصول می‌توان به مواردی از جمله، قابلیت اندازه گیری دمای بدن تا ۶۰ سانتی متر، دارای هشدار صوتی و نوری برای مشخص کردن فرد تب دار، قابلیت اتصال به دوربین، انواع گیت های ورودی و دستگاه کارت ساعت، اشاره کرد.

ترکسانی در پایان خاطرنشان کرد: قیمت هر دستگاه ترمومتر تشخیص کرونا مبلغی حدود ۳۰ میلیون ریال برآورد شده است که در صورت حمایت و تولید انبوه بی‌شک این مبلغ به زیر ۳۰ میلیون ریال کاهش خواهد یافت.
ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *