آشنایی با فعالیت های یاسمین لاری به عنوان یکی از موفق ترین زنان پاکستان

یاسمین لاری

یک لحظه افتخارآمیز برای پاکستانی های سراسر جهان، زمان آگاهی از افتخارآفرینی سایر هم وطنان خود می باشد. در سال های اخیر اما خبر افتخارآفرینی زنان پاکستان بیش از بیش سبب شادی می شود.

یکی از این خبرها مربوط به نخستین معمار زن پاکستان با نام یاسمین لاری می باشد که برای جایزه جین درو سال 2020 انتخاب شده است.

یاسمین لاری، اولین معمار زن پاکستانی است که به دلیل سهم خود در ارتقاء جایگاه زنان پاکستان در طراحی و معماری، جایزه معتبر جین درا 2020 را دریافت کرده است.

جایزه معتبر جین درو چیست؟

این جایزه به کسانی اختصاص می یابد که با کار و تعهد به طراحی خوب، چهره‌ زنان را در معماری اعتلا داده است. این جایزه به افتخار جین درو نام گذاری شد. وی وکیل مدافع زنان در حرفه های تحت تسلط مردان بود. جین درو در زمنیه معماری و طراحی داخلی شهرت بسیاری دارد. او در سال ۱۹۲۹ فارغ‌التحصیل و وارد حرفه‌ ای شد که بیشتر مربوط به مردان بود. او دفتر خود را با نام ایوا جیریکنا آرکیتکتس پس از جنگه جهانی اول راه ‌اندازی کرد. وی نقش مهمی در معرفی جنبش مدرن به انگلستان داشت. شاخص ‌ترین کار جین، فروشگاه مد و لباس جوزف می باشد.

بر اساس مجله معماران، از لاری به خاطر سهم وی در ارتقاء مشخصات زنان در معماری و طراحی قدردانی شده است.

لاری با بیان اینکه به دلیل تلاش هایش در زمینه معماری شناخته شده است اظهار داشت: من متاثر شدم که در میان یک مجموعه با ارزش معماران که این جایزه را دریافت کرده اند قرار می گیرم.

بر اساس نظریه متخصصان حوزه معماری، لاری برای بناهای برجسته خوود در کراچی شناخته شده است. جایی که او پس از فارغ التحصیلی از مدرسه معماری آکسفورد بروکس در سال 1964 فعالیت خود را آغاز نمود. ساختمان های تحت نظات و طراحی وی شامل مرکز مالی و تجارت (1983- 1983) و خانه نفت دولتی پاکستان (1985) است. در روزهای ابتدایی کار، لاری در سال 1973 پروژه مسکن باغ انگوری را در لاهور  طراحی کرده بود.

Pakistani architect Yasmeen Lari wins Japan's Fakuoka Prize

در سالهای بعد، او به عنوان یکی از موفق ترین زنان پاکستان به رویکرد جدید در معماری دست یافت که هدف آن رونق بخشی برنامه و ارائه راه حل های سازگار با محیط زیست و پایدار برای بالا بردن جوامع حاشیه نشین بود.

بدین ترتیب نام یکی از زنان پاکستان در کنار اسامی برنده ‌های پیشین این جایزه معتبر مانند دنیس اسکات براون، ادیل دک، ایوان فارل و شلی مک‌نامارا، زاها حدید، کترین فیندلی و ایوآ یریکنا خواهد آمد.

Pakistan's first-ever female architect Yasmeen Lari2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *